Domácí škola v časech koronaviru

Vážení a milí rodiče školou povinných dětí,

Ocitli jsme se na jedné lodi. Školy jsou zavřené a naše děti se mají učit doma (většinou s námi). Někteří z nás to vítají, jiní méně a pro některé je tato skutečnost spíše komplikací a výzvou, jak sladit pracovní, školní a rodinný život tak, aby se všem členům rodiny dobře žilo.

Určitě Vám v tom budou nápomocni vaši učitelé, asistenti, výchovní poradci, někde i školní psychologové. Budete své radosti i strasti domácího vzdělávání sdílet s rodinami spolužáků nebo kamarádů Vašich dětí a se svými dětnými přáteli.

Aktuálně se hovoří o měsíci domácího vzdělávání. Nikdo nevíme přesně, co to s námi udělá.

Dopřejte si dostatek času, abyste se rozkoukali v nové situaci a adaptovali se na ní. Ujasněte si v klidu své základní hodnoty a chraňte si je. Obzvláště v rodinách s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami, které si své pevné místo v našem školním vzdělávacím systému často teprve hledají.

Dobré vztahy s dětmi jsou více, než množství probraného učiva. Nehoňte se.

Pokud nemáte přirozený talent, nenuťte se do role učitele. Třeba vám bude lépe v roli spolužáka...

Zájem a zvědavost napomáhají učení. Najděte si v učivu svých dětí i něco pro sebe zajímavého. Učte se s dětmi způsobem, který i Vás baví.

Dívejte se na učivo očima Vašeho dítěte. Když se Vám podaří začít se společným učením v bodě, kde se Vaše dítě se svými znalostmi a schopnostmi momentálně nachází a když se Vám podaří přizpůsobit se jeho tempu, máte téměř vyhráno.

Učení naopak nepomáhá strach z chyby či selhání. S tím mnozí z nás souhlasí. Ale umíme se opravdu s chybami svých dětí kamarádit? Zkoumat je společně s nimi? Pátrat po tom, kde se chyba vzala a radovat se, že jsme na to přišli? Při učení se svými dětmi teď budeme mít mnoho příležitostí, dozvědět se leccos i sami o sobě...

Každé dítě, zejména dítě se speciálními vzdělávacími potřebami, má při učení právo na své vlastní tempo. Berte to, prosím, vážně. Jděte s ním, trpělivě a odhodlaně. Vyhýbejte se porovnávání. Se spolužáky, s pokroky dítěte v dobách školní výuky, dokonce i s třídním plánem učiva. Situace je mimořádná, každá rodina má jiné podmínky a možnosti. Vaše dítě má při vzdělávání právo na individuální přístup, využívejte ho. 

A ještě jedna praktická poznámka. Do školy momentálně nechodí ani studenti vysokých škol. Mnozí z nich se nabízejí k hlídání a doučování dětí. Zvažte, jestli nevyužít tuto příležitost, třeba i jako jistou formu asistence. Asistenční služby jsou v životě dětí s DMD významnou příležitostí na cestě k budování vlastní nezávislosti. Čím dříve a pozitivněji vstoupí do jejich života, tím lépe.   

Vážení a milí rodiče, stejně jako kdykoli, jsem vám i v těchto časech k dispozici. Neváhejte mě využít pro individuální konzultace z oblasti školní i klinické psychologie, případně i pro pomoc při komunikaci se zástupci školy. Přeji Vám vše dobré, radost z učení a pevné zdraví.

Vaše Simona Dejdarová